عملکرد کارخانه تکمیل پارچه تهران چگونه است؟

تکمیل در صنعت نساجی به مجموعه فعالیت‌ها و مراحلی اطلاق می‌شود که بر روی فرآورده‌های نساجی انجام می‌شود. هدف از این فرآیند در کارخانه تکمیل پارچه تهران، بهبود کیفیت و مرغوبیت محصول است. در تولید فرآورده‌های نساجی، تکمیل شامل تمام مراحلی است که نخ، پارچه و منسوجات کشباف طی می‌کنند تا ظاهری بهتر، کارایی بی‌نقص و زیر دستی لطیف و متناسب داشته باشند.

در صنعت نساجی و پوشاک، مرحله تکمیل روی پارچه به منظور افزایش درخشندگی، نرمی، زیبایی، ثبات دائمی، اتوپذیری، تغییر کاربری، آبرفت گیری و نظایر آن انجام می‌شود. همچنین در بعضی موارد، هدف از مرحله مقاوم کردن پارچه در برابر آتش، آب و برخی حشرات است. این فرآیند در مراحل مختلف تولید پارچه انجام می‌شود، ممکن است پس از بافندگی پارچه و یا پس از رنگرزی و چاپ انجام شود. به همین دلیل، تکمیل کالای نساجی توسط مهندسان این صنعت در تقسیم‌بندی‌های مختلفی تعریف می‌شود.

روش کار کارخانه تکمیل پارچه تهران

روش‌ تکمیل پارچه به سه دسته مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

  1. روش‌های فیزیکی: این روش‌ها شامل تراش پارچه، خارزنی، اطو کردن و برس زدن می‌شوند.
  2. روش‌های شیمیایی: این روش‌ها شامل تکمیل رزین، سفید کردن و مقاوم کردن پارچه در برابر آتش می‌شوند. در این روش‌ها، تکمیل پارچه از تعاملات شیمیایی بین لیف پارچه و ماده شیمیایی استفاده شده پیش می‌رود. همچنین، استفاده از مواد شیمیایی به‌ صورت رسوبی یا افزودنی به پارچه نیز می‌تواند تکمیل مورد نظر را به ‌دست آورد. این روش‌ها (مانند استفاده از مواد پلیمری برای آهار دادن پارچه‌های پنبه‌ای) باعث تغییر در خواص پارچه می‌شوند.
  3. روش‌های مکانیکی شیمیایی: در این حالت، از روش‌های شیمیایی و فیزیکی به ‌صورت ترکیبی استفاده می‌شود. به ‌عنوان مثال، تثبیت حرارتی پارچه و بشور بپوش کردن پارچه از این دسته روش‌ها هستند.

در هر کارخانه تکمیل پارچه تهران، تنها برخی از تکمیل‌های ممکن روی منسوجات تولیدی انجام می‌شود که این انتخاب بر اساس عوامل زیر صورت می‌گیرد:

  • نوع الیاف استفاده شده در منسوجات: زیرا هر نوع الیاف نیازمند عملیات تکمیلی خاصی است.
  • هدف از تهیه پارچه: چرا که عملیات تکمیلی متناسب با هدف مورد نظر روی پارچه یا لیف انجام می‌شود، مانند ضدآب کردن، ضدآتش کردن، جلا دادن و سفیدگری.
  • شرایط اقتصادی: که تعیین‌کننده نحوه انجام عملیات، مواد استفاده شده، تعداد مراحل انجام کار و غیره هستند.
  • کیفیت محصول نهایی: به این معنا که در صورت نیاز به کیفیت بالاتر، عملیات تکمیلی بیشتری (با توجه به نوع کالا و سایر عوامل مرتبط) روی پارچه انجام می‌شود.

بخار دادن در مرحله تکمیل پارچه

دستگاه بخار پارچه با استفاده از بخار به جای گرما، برای رفع چین و چروک پارچه‌ها استفاده می‌شود. بخار و فشار جزئی سطح دستگاه بخار علاوه بر صاف کردن الیاف، باعث خواباندن سطح الیاف نیز می‌شود. به همین دلیل، استفاده از دستگاه بخار پارچه بهتر از اتو زدن است. این دستگاه هم عملکرد سریع‌تری دارد و کارکرد آن ظریف‌تر و ملایم‌تر است.

همچنین، سطحی که سوختگی داشته باشد نیز توسط دستگاه بخار پارچه محو می‌شود. این دستگاه بیشتر برای پارچه‌های پرزدار (مانند پارچه‌های مخمل یا مخمل نما) مناسب است. در حالی که استفاده از اتوهای معمول ممکن است پرزهای الیاف را بشکند ولی استفاده از صفحه سوزن می‌تواند این مشکل را حل کند، اما دستگاه بخار پارچه فشاری به پارچه‌ها وارد نمی‌کند و باعث حفظ ظاهر لوکس و نرمی پارچه‌ها می‌شود. حتی منسوجات ظریف مثل ساتن و ابریشم هم می‌توانند از مراقبت ملایم یک دستگاه بخار پارچه استفاده کنند.

کالندرکردن، امباسینگ و کاربینگ

کارخانه تکمیل پارچه تهران باید کالندرکردن، امباسینگ و کاربینگ را هم انجام دهد. استفاده از دستگاه‌هایی مانند کالندر، پارچه‌ها را کالندر می‌کند. این دستگاه‌ها شامل نوردهایی با سطوح صاف هستند که برای کالندر کردن سطوح چاپی معمولی، سطوح برجسته و خطوط ظریف منقوش، براق کردن سطوح پارچه و کرپ کردن سطوح پارچه استفاده می‌شود.

دستگاه کالندر می‌تواند دارای سه یا پنج غلتک باشد و یکی از آنها از طریق نوردهای صاف فولادی تماس می‌گیرد و سطح تماس دیگری ممکن است با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شود. در صورتی که پوشش هر دو غلتک سخت باشد، پارچه در نقطه تماس غلتک‌ها از هم باز می‌شود.

استفاده از مواد ضد الکتریسیته ساکن (مواد پادایستا Antistats)

الیاف مصنوعی در پارچه‌های بی بافت، به دلیل عدم حضور رطوبت و خاصیت هدایت الکتریکی، الکتریسیته ساکن ایجاد می‌کنند. این مسئله می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند گیر کردن نخ به نخ، کشیدگی منسوجات، ایجاد اصطکاک و خش خش در لباس‌ها، تخلیه الکتریکی خطرناک در محیط‌های انفجاری و جذب گرد و خاک شود. مواد پادایستا به سه روش اصلی بر روی منسوجات تأثیر می‌گذارند که باعث بهبود هدایت الکتریکی الیاف می‌شوند.

این مواد پارچه را با یک لایه نازک از موادی پوشش می‌دهند که رطوبت را به خود جذب می‌کنند. در نهایت، این مواد می‌توانند بار الکتریکی را که مخالف بار الکتریکی متراکم شده روی الیاف متشکله آنها است، نگه دارند تا الکتریسیته ساکن خنثی شود. این مواد ممکن است اثری همیشگی یا موقت داشته باشند.

استفاده از مواد ضدمیکروبی

این مواد برای کنترل باکتری‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها و ویروس‌ها در منسوجات استفاده می‌شوند و از پوسیدگی بیولوژیکی و رشد ارگانیسم‌های نامطلوب در منسوجات جلوگیری می‌کنند. مواد مورد استفاده در کارخانه تکمیل پارچه تهران شامل الکل‌ها (ایزوپروپانول و پروپیلن گلیکول)، هالوژن‌ها مانند کلر و هیپوکلریت، فلزاتی از قبیل نیترات جیوه و کلریت جیوه، پراکسیدهای مختلف، مشتقات روغن کاج، ترکیبات آمونیوم چهارتایی، آلدهیدها، استرهای اسید فسفریک و فنل است. این مواد ممکن است به صورت ثابت و دائمی باشند یا با شست و شو اثرشان از بین برود.

کلام آخر

در این متن سعی کردیم شما را با عملکرد کارخانه‌های تکمیل پارچه آشنا کنیم. این کارخانه‌ها باید روش استفاده از مواد ضدمیکروبی، مواد ضد الکتریسیته ساکن (مواد پادایستا Antistats) و کالندرکردن، امباسینگ و کاربینگ را در نظر بگیرند. همچنین یکی از روش‌های اصلی تکمیل پارچه را در نظر داشته باشند تا منسوجات مورد نظر کیفیت خاص خود را به دست آورند. لازم به ذکر است شادتکس یکی از تولید کنندگان پارچه استرج در تهران است که مرحله تکمیل این پارچه را هم با همکاری متخصصان خود انجام می‌دهد.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمت های مورد نیاز علامتگذاری شده اند. *