سطح کیفی قابل قبول (AQL) و مدیریت کیفیت نساجی چیست؟

می‌توان اصطلاح Acceptable Quality Level را به عنوان سطح کیفی قابل قبول (AQL) یا سطح کیفی پذیرش تعبیر کرد. این اصطلاح در صنعت پوشاک آماده بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا تصمیمات مربوط به پذیرش محموله‌های پوشاک صادراتی بر اساس برنامه‌های نمونه‌گیری AQL اتخاذ می‌شود. برای اطمینان از کیفیت مناسب محصولات، لازم است که در هنگام بازرسی، به نمونه‌های AQL توجه خاصی داشته باشیم. اهمیت سطح کیفی مورد قبول در صنعت پوشاک آماده بسیار بزرگ است.

AQL به تعداد حداکثر موارد معیوبی اشاره دارد که می‌توان آنها را در حین نمونه‌گیری تصادفی و بازرسی به عنوان قابل قبول در نظر گرفت. به طور دقیق‌تر، AQL به صورت درصدی بیان می‌شود که نشان‌دهنده میانگین تعداد موارد معیوب در حین بازرسی‌ها و تعداد کل موارد بازرسی شده است. برای درک بهتر این اصطلاح با کارشناسان شادتکس همراه بمانید.

مطالعه بیشتر: آیا میدانید شغل نساجی چیست؟

مدیریت کیفیت نساجی و سطح کیفی قابل قبول (AQL) به چه معناست؟

سطح کیفی قابل قبول می‌تواند بر اساس سه معیار مختلف، یعنی نقص حیاتی، نقص عمده و نقص جزئی، دسته ‌بندی شود. واردکنندگان از این معیارها برای تعیین حداکثر تعداد واحدهای معیوب کالایی که علاوه بر دسته کالاهای رد شده هستند، استفاده می‌کنند. زمان نمونه‌ برداری از محصولات آماده حمل، از ابزار سطح کیفی استفاده می‌شود و در بازرسی‌های نهایی خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از بروز نقص در کیفیت، نباید تنها به AQL اعتماد کرد و از بازرسی‌های نهایی به منظور شناسایی محصولات معیوب یا بی‌کیفیت بهره برد. اتکا بر بازرسی‌های نهایی ممکن است منجر به تاخیرهای زیادی در روند تولید شود و هزینه‌ها را افزایش دهد. حتی با تکیه بر سطح کیفی قابل قبول (AQL) هم حذف کامل محصولات معیوب تقریبا غیر ممکن است و موارد معیوب در هر دسته کالایی وجود دارند.

اطمینان از استاندارد بودن مواد اولیه و تطابق کیفیت آنها با کیفیت مورد انتظار کالاهای تولیدی بسیار مهم است. در صورتی که بر کیفیت مواد اولیه نظارت شود، می‌توان تا 70% خطرات کیفی را کاهش داد.

انواع سیستم AQL در صنعت پوشاک

به طور کلی در صنایع تولید پوشاک، ما از 6 سیستم AQL استفاده می‌کنیم که به شرح زیر هستند:  

  • AQL: 1%
  • AQL: 1.5%
  • AQL: 2.5%
  • AQL : 4%
  • AQL: 6%
  • AQL: 10%

مطالعه بیشتر: عملکرد کارخانه تکمیل پارچه تهران چگونه است؟

چگونگی تأثیر سطوح بازرسی AQL بر حجم نمونه گیری

فرایند کنترل کیفیت قابل قبول به صورت درصدی از محصولات معیوب بیان می‌شود و با استفاده از فرمول زیر محاسبه aql قابل انجام است.

متوسط محصولات معیوب = تعداد محصولات معیوب در هنگام بازرسی / تعداد کل محصولات بازرسی شده × 100

برای محصولات مصرفی، عیوب یا نقصی که در هنگام نمونه برداری تصادفی یا بازرسی مشاهده می‌شود، به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. نقص حیاتی: محصول باید 100% درست باشد و هیچ گونه خطایی مجاز نیست.
  2. نقص عمده: محصولاتی که بیش از 2.5% از آن‌ها دارای عیب‌های غیر قابل قبول هستند.
  3. نقص جزئی: محصولاتی که حدودا 4% از آن‌ها برخی خصوصیات کیفی را ندارند؛ ولی برای مصرف کننده مهم نیست.
  4. نقص ناچیز: محصولاتی که حدودا 6.5% از آن‌ها دارای عیبی هستند که تنها از داخل قابل مشاهده خواهند بود.

محدودیت کیفیت قابل قبول همه چیز نیست!

همیشه طرح‌های نمونه ‌برداری بر پایه سطح کیفی قابل قبول (AQL) در صنعت پوشاک بسیار مورد توجه هستند، اما به بیان کلی، این طرح‌ها توانایی جلوگیری از نقص کیفیت به طور کامل را ندارند. تنظیم یک طرح نمونه ‌برداری بر اساس سطح کیفی قابل قبول چالش‌برانگیز است، زیرا نیاز است که نمونه‌ها به صورت تصادفی از دسته‌های مختلف محصول انتخاب شوند.

علاوه بر این، نه نمونه ‌برداری و نه بازرسی نمی‌توانند تضمین کنند که تمامی نقاط ضعف محصول شناسایی شده‌اند. بر اساس مطالعات، حتی بازرسی 100% تا 80٪ هم موثر است. حتی اگر این روش هنوز هم موثر باشد، نباید تنها به آن برای بررسی کیفیت محصولات و مواد خریداری شده اعتماد کرد. جلوگیری از ریسک‌های کیفی تنها از طریق بازرسی کیفیت محدود نمی‌شود.

مطالعه بیشتر: تولید کننده پارچه پلی استر چه کاری انجام می‌دهد؟

این فرایند قبل از مرحله توسعه محصول شروع می‌شود و انتخاب تأمین‌کنندگان و تولید‌کنندگان مناسب یکی از اولویت‌های اصلی است. روابط سالم و منطقی با تأمین‌کنندگان بسیار حیاتی است، زیرا ورود مواد اولیه با استانداردها و مشخصات مورد نیاز شما، اطمینان می‌دهد.

همچنین، برون‌سپاری سیستم‌های مدیریت کیفیت به صنعت گذاران ذی‌صلاح به منافع برند شما کمک می‌کند. آن‌ها دارای دانش لازم برای انجام صحیح نمونه ‌برداری AQL، انجام آزمون‌های آزمایشگاهی، ممیزی کیفی منسوجات و سایر فعالیت‌های مرتبط در این زمینه هستند و به همراه سازمان شما برای دستیابی به اهداف برند و کیفیت همکاری می‌کنند.

نحوه خواندن جدول AQL

بعد از دانلود جدول AQL مهم است بتوانید آن را به نحوی درست مطالعه کنید. در این روند به یاد بسپارید که AQL معمولا بدترین سطح کیفیت است که هنوز قابل قبول تلقی می‌شود. در اصل سطح کیفی قابل قبول (AQL)  شامل بیشترین درصد عیبی است که ممکن است در نظر گرفته شود (به احتمال 0.95 درصد با عنوان ریسک 0.05).

سطح کیفیت قابل رد (RQL) هم معمولا به عنوان سطح کیفیت نامطلوب تعریف می‌شود و گاهی به عنوان درصد معیوب تحمل پایین (LTPD) شناخته شده است. احتمال پذیرش عیب‌های لات در این سطح کم است. ضمنا سطح کیفیت بی‌تفاوتی (IQL) هم در واقع در میانه بین AQL و RQL واقع می‌شود. شرکت‌ها ممکن است تفاسیر متفاوتی از نوع نقص‌ها داشته باشند، اما توافق روی استاندارد AQL بر اساس سطح ریسکی که هر طرف در نظر می‌گیرد، انجام می‌شود. این استانداردها به عنوان مرجعی برای بازرسی قبل از حمل و نقل استفاده می‌شوند.

مطالعه بیشتر: آیا میدانید کارخانه نساجی چه وظیفه ای دارد؟

و در آخر؛ ملاحظات خاص سطح کیفی قابل قبول (AQL)

به یاد داشته باشید که استفاده از معیار AQL برای محصولات متنوع در صنایع مختلف می‌تواند تغییر کند. برای مثال، در صنعت پزشکی، AQL ممکن است سخت‌تر باشد؛ زیرا محصولات نامطلوب می‌توانند به مخاطرات جدی برای سلامتی افراد منجر شوند. از طرف دیگر، ممکن است محصولات با احتمال عوارض جانبی کمتر دارای AQL کمتری باشند، مانند تلویزیون‌های هوشمند. شرکت‌ها باید در نظر بگیرند که هزینه‌های اضافی مرتبط با آزمایشات و خطاهای محتمل را برای انتخاب AQL مناسب باید با هزینه‌های بالقوه جایگزین کنند.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمت های مورد نیاز علامتگذاری شده اند. *