چرخه تکمیل پارچه و نقش آن در اقتصاد محلی

در این مقاله قصد داریم به بررسی چرخه تکمیل پارچه و نقش آن در اقتصاد محلی بپردازیم. تکمیل پارچه به مجموعه عملیات و مراحل انجام شده بر روی پارچه با هدف بالا بردن کیفیت و مرغوبیت آن گفته می‌شود. تکمیل پارچه می‌تواند خواص جدیدی را به پارچه ببخشد و یا خواص موجود را بهبود بخشد. برخی از خواص مورد نظر در تکمیل پارچه عبارتند از: درخشندگی، نرمی، زیبایی، ثبات دائمی، اتوپذیری، مقاومت در برابر آتش، آب، حشرات و ….

مراحل تکمیل

تکمیل پارچه در مراحل مختلف تولید پارچه انجام می‌شود. این مراحل عبارتند از: تکمیل مقدماتی، تکمیل میانی و تکمیل نهایی. تکمیل مقدماتی شامل عملیات آماده سازی الیاف یا پارچه برای ورود به رنگرزی، چاپ یا بافندگی است. تکمیل مقدماتی شامل عملیات شست و شو، کربنایزاسیون، سفیدگری، آهارگیری و … است. تکمیل مقدماتی باعث حذف ناخالصی‌ها و کثافت‌های الیاف یا پارچه می‌شود. این نوع تکمیل همچنین باعث بهبود جذب رنگ و چسبندگی چاپ بر روی الیاف یا پارچه می‌شود.

تکمیل مياني شامل عملياتي است كه به پارچه خواص جديدي را مي دهد. برخي از اين عمليات عبارتند از: بخار دادن نخ، سفيدگري نوري، مرسريزاسيون، كلريناسيون و …. تكميل مياني باعث افزايش كيفيت و زيبايي پارچه مي شود. این نوع تکمیل همچنین باعث افزایش جذب رنگ و چسبندگى چاپ بر روى پارچه مى شود.

تكميل نهائى شامل عملیاتى است كه زمانى استفاده مى شود كه منسوج مراحلى نهائى تولید را مى گذراند، پس از آن بسته بندي شده و به بازار عرضه مى شود. بعضى از این عملىات عبارتند از: ضدآتش كردن، ضدآب كردن، تثبيت عرض پارچه، رفوگيرى و …. تكميل نهائى باعث افزایش كارایى و دوام پارچه در برابر عوامل خارجى مى شود.

حال سؤال این است که چگونه تکميل پارچه نقشى در اقتصاد منطقۀ خود دارد؟ جواب این است که تکميل پارچه باعث افزایش ارزش افزودۀ صنعت نساجى در منطقۀ خود مى شود. هر چۀ کالای نساجى دارای کيفيت بالاتر باشد، قابلیت رقابت با کالای خارجى را دارد و در نتيجه قابلیت صادرات آن بالاتر خواهد شد. صادرات کالای نساجى باعث رویداد جذب درآمدهای خارجى به منطقه خواهد شد. همچنین تولید کالای نساجى با کيفيت بالاتر باعث جذب بازار داخلى است. بازار داخلى باعث جذب درآمدهای داخلى به منطقه می‌باشد.

چگونه چرخه تکمیل پارچه نقشی در اقتصاد منطقه خود دارد؟

پارچه یکی از محصولات نساجی است که با استفاده از الگوها و رنگ‌های مختلف بر روی پارچه‌های ساده ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند برای دوختن لباس‌های مختلف، تزئین منزل، ساخت کیف، کفش وغیره به کار رود. پارچه نقشی در بازارهای داخلی و خارجی تقاضای زیادی دارد و می‌تواند منبع درآمد و اشتغال برای تولیدکنندگان و فروشندگان باشد.
با توجه به اینکه پارچه نقشی یک محصول ارزشمند و با کیفیت است، برای تولید آن نیاز به دانش فنی، هنری و بازاریابی دارد. بنابراین، تکمیل پارچه نقشی می‌تواند به ارتقای سطح علمی، فرهنگی و اقتصادی منطقه کمک کند. برخی از راه‌های تکمیل پارچه نقشی عبارتند از:
– آموزش دوره‌های حرفه‌ای و کارآموزی به علاقمندان به حوزه نساجی و پارچه نقشی
– ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های مالی و تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان و فروشندگان پارچه نقشی
– افزایش کیفیت و تنوع محصولات با استفاده از الگوها و رنگ‌های جذاب، مطابق با سلایق مخاطبان
– ارتباط با بازارهای هدف و شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان
– حضور در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین و حضور در شبکه‌های اجتماعی برای ارائه و تبلیغ محصولات
– همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی برای حمایت از صنعت پارچه نقشی
چرخه تکمیل پارچه نقشی یک فرصت بزرگ برای توسعه اقتصاد منطقه است که با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود می‌توان آن را به گونه‌ای بهره‌ور و سودآور تبدیل کرد.

مقالات | درباره ما | اطلاعات بیشتر

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمت های مورد نیاز علامتگذاری شده اند. *