پارچه استرچ چیست؟ نکات خرید و دوخت پارچه استرج

پارچه‌ها بر اساس نوع الیافی که دارند به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. پارچه‌های طبیعی از الیافی مانند پنبه، پشم، ابریشم و کتان ساخته می‌شوند. در حالی که الیاف مصنوعی مانند الاستین، لاکرا و اسپندکس نمونه‌هایی از الیاف مقاومی هستند که توسط صنعت نساجی تولید می‌شوند. این الیاف با پیشرفت تکنولوژی تولید پارچه‌هایی با چروک‌پذیری کمتر و دوام بیشتر فراهم می‌کنند. پارچه استرچ یکی از معروف‌ترین انواع پارچه‌های مصنوعی است که در بازار قابل خریداری است. برای اینکه بدانید پارچه استرچ چیست و چه کاربردهایی دارد، تا انتهای این مقاله با کارشناسان شاد و نمونه (شادتکس) همراه بمانید.

پیشنهاد مطالعه: مشخصات و کاربرد پارچه فیلازد

نخ استرچ چیست؟

برای آشنایی با پارچه استرچ، باید ابتدا به سراغ نخ استرچ برویم. در نظر داشته باشید که این نخ، یک نوع نخ مصنوعی است که در صنایع مختلف (به ویژه در صنعت پوشاک) مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله محبوب‌ترین‌ها محسوب می‌شود. این نخ‌ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند و ویژگی‌های منحصر به فرد آنها باعث شده است که بهترین گزینه برای بافت پوشاکی با ارتجاع و مقاومت در برابر دما باشند. در اصل باید بگوییم که در ساختار داخلی این نخ‌های پرکاربرد از مواد الاستیک استفاده می‌شود تا ویژگی انعطاف‌پذیری، کشش و بازگشت‌پذیری آن را تقویت ‌کند.

استفاده از نخ‌های استرچ برای بافت پارچه به تنهایی، مناسب نیست. زیرا این نخ به دلیل کشسانی بالایی که دارد، در هنگام بافت کنترل‌ناپذیر می‌شود؛ بنابراین ترکیب آن با سایر نخ‌ها و استفاده از آنها در بافت توصیه می‌شود. وجود بازار بزرگ برای خرید و فروش نخ‌های استرچ، همراه با ویژگی‌های کیفیت بالا آنها، باعث شده است که واسطه‌های مختلف بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وارد عرصه شوند.

در خرید این نخ‌ها از طریق واسطه‌ها، نباید انتظار داشت که محصول با قیمت واقعی و اصلی را دریافت کنید. برای بهره‌مندی از بهترین قیمت و کیفیت، توصیه می‌شود با فروشندگان، نمایندگی‌ها و مراکز خرید و فروش اصلی این نخ‌ها ارتباط برقرار کنید تا علاوه بر اطلاعات تخصصی، بهترین قیمت پارچه استرج کشی و دیگر محصول اصلی را دریافت نمایید.

پیشنهاد مطالعه: پارچه استرچ و کاربردهای آن در صنعت نساجی

کش چهار طرفی و دو طرفی پارچه استرچ چیست؟

برای اینکه بدانیم پارچه استرچ چیست، خوب است به ویژگی مهم این محصول نگاهی دقیق داشته باشیم. پارچه استرچ می‌تواند به دو صورت دو طرفه و چهار طرفه تولید شده باشد. پارچه‌های کششی یا استرچ دو طرفه برای پوشیدن به طور راحت مناسب هستند، اما برای لباس‌های ورزشی مناسب نخواهند بود. یکی از ویژگی‌های پارچه کششی دو طرفه این است که به شکل اصلی بازنمی‌گردد.

پارچه‌های کششی چهار طرفه می‌توانند از هر دو جهت به صورت متقاطع کشیده شوند. این ویژگی باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی بهتر می‌شود و برای لباس‌های ورزشی بسیار مناسب است. اصطلاح کشش یک طرفه به بافت و درصد کشش پارچه اشاره دارد. پارچه‌های استرچ یک طرفه سطح کشش بسیار کمی دارند. به این معنی که این نوع پارچه‌ها بسیار کم کشیده می‌شوند (0 تا 25 درصد).

پارچه‌ استرج با کشش معمولی

این نوع پارچه‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی در زمینه‌های مختلف از پوشاک تا وسایل منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک طیف گسترده از کاربردها را فراهم می‌کنند. اگرچه استاندارد خاصی برای میزان کشش مورد نیاز در انواع پارچه استرج ضخیم و یا پارچه استرج ورزشی وجود ندارد، اما بر اساس داده‌های تجربی، می‌توان جدول زیر را در نظر گرفت:

پیشنهاد مطالعه: بهترین مرکز فروش عمده پس از تولید پارچه استرج

نوع پوشاکمیزان کششجهت کشش
کت و شلوار مردانه30%در جهت افقی
شلوار مردانه30%در جهت افقی
آستین پیراهن مردانه25%در جهت عمودی
تنه پیراهن مردانه25%در جهت افقی
شلوارک‌های زنانه35%در جهت افقی
دامن زنانه25%در جهت افقی
لباس زنانه30%در جهت افقی

بر اساس جدول تجربی فوق، به نتایج زیر می‌رسیم:

  • آزمایش‌هایی که انجام شدند تا نشان دهند میزان کشش پارچه استرچ چیست، ثابت می‌کنند لباس‌های بیرونی (که مقاومت کمتری در برابر حرکات بدن دارند)، راحت‌ترین لباس‌ها هستند.
  • تمامی لباس‌های با کشش معمولی میزان کششی بین 25% تا 35% دارند که هر فرد بر اساس نیاز و سلیقه شخصی خود می‌تواند از آنها استفاده کند.
  • میزان کشش افقی در پوشاک زنانه حدود 35% است که به طور موثر نیازهای آنها را برطرف می‌کند.

خرید و فروش پارچه استرچ بر اساس وزن

وزن پارچه به عوامل مختلفی از جمله بافت، نوع الیاف و عوامل دیگر وابسته است و معمولا با واحد GSM (گرم در هر مترمربع) اندازه‌گیری می‌شود. مقدار GSM می‌تواند در بازه 60 تا 700 متغیر باشد، به عنوان مثال عدد 700 برای پارچه‌های پشمی بسیار با کیفیت است. پس اگر خرید اینترنتی انواع پارچه استرچ عمده را مد نظر دارید، به این نکته هم توجه ویژه داشته باشید.

یک نکته مهم در خصوص وزن پارچه این است که وزن بیشتر، به تنهایی نشان‌دهنده کیفیت عالی و بالا نیست. این فقط نشان‌دهنده مناسب بودن پارچه برای یک نوع خاص از لباس است. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید یک جلیقه با وزن بالا را به عنوان یک شال سبک انتخاب کنید. اما داشتن اطلاعات درباره وزن پارچه می‌تواند در مقایسه با پارچه‌های مشابه، مفید باشد. البته در نهایت انتخاب مناسب بستگی به کاربرد مورد نظر دارد.

پیشنهاد مطالعه: رنگ سال ۲۰۲۴ برای خرید پارچه

نکات دوخت پارچه استرچ چیست؟

اگر قصد شروع خیاطی را دارید، در مرحله اول برای دوخت پارچه‌های استرچ، مراحل زیر را رعایت کنید:

  • از سوزن مخصوص (ژرسه‌دوزی) استفاده کنید.
  • درجه درشتی دوخت را کاهش دهید.
  • از دوخت‌های زیگزاگ استفاده کنید تا تمامی درزها را بپوشاند (زیرا دوخت معمولی برای پارچه‌های استرچ مناسب نیست).
  • باید بدانید که نقش ماسوره چرخ خیاطی در دوخت پارچه استرچ چیست. این قسمت را با نخ ترویرا یا سردوز پر کنید.
  • هنگام دوخت، پارچه را به هیچ وجه نکشید.
  • هنگام دوخت (در صورت تمایل) کاغذ یا روزنامه زیر پارچه قرار دهید. بعد از دوخت، می‌توانید به راحتی کاغذ و روزنامه را جدا کنید.

کلام آخر

با توجه به تمامی نکات ذکر شده، قیمت و خرید انواع پارچه استرچ در فروشگاه معتبر انجام شود. شادتکس به عنوان یکی از برترین فروشگاه‌ها فعال در زمینه تولید استرج کنار شماست تا این روند را به راحتی پیش سر بگذارید. برای دریافت آخرین لیست قیمت، از پل‌های ارتباطی ما استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمت های مورد نیاز علامتگذاری شده اند. *