درباره پارچه کت و دامن چه می دانید؟

کت و دامن یکی از محبوب‌ترین و شیک‌ترین پوشش‌های زنانه است که در موقعیت‌های مختلف قابل استفاده است. اما برای انتخاب یک کت و دامن زیبا و با کیفیت، باید به نوع پارچه آن توجه کرد. در این مطلب، به معرفی چند نوع پارچه مناسب برای دوخت کت و دامن می‌پردازیم.

انواع پارچه کت و دامن:

پارچه کت و دامن کشمیر:

این پارچه از پشم بز کشمیر و بز پشمینه تهیه می‌شود و یکی از لوکس‌ترین و گران‌ترین پارچه‌ها است. کشمیر نرم، سبک، ابریشمی و گرم است و برای فصل سرد مناسب است. کت و دامن‌های کشمیری با رنگ‌های تیره و ساده بسیار شکیل هستند.

خصوصیات پارچه کشمیر:

پارچه کشمیر به‌قدری نرم و لطیف است که با لمس آن از این‌همه لطافت و ظرافت لذت خواهید برد.

با وجود اینکه این پارچه دارای بافتی لطیف و سبک است اما پارچه مستحکمی است.

باید بدانید که ضخامت پارچه‌ی کشمیر از بسیاری از پارچه‌های دیگر بیشتر است بنابراین می‌تواند حرارت بدن را حفظ کند. نرم بودن و ظرافت این پارچه به‌قدری است که اگر قطر پشم یک گوسفند عادی، 36 میکرون باشد، قطر پشم بز کشمیر 7 الی 19 میکرون است. این الیاف منعطف هستند و به‌سادگی در همه فرم‌های مختلف تولید و به شکل نخ‌های سبک یا سنگین تنیده می‌شوند.

رنگ اصلی و طبیعی پارچه کشمیر، سفید، خاکستری و طیف‌های مختلف قهوه‌ای‌ است. بافت ظریف پارچه باعث می‎شود، پوشاک دوخته‌شده با پارچه کشمیری بسیار باکیفیت و لطیف از کار درآیند.

چگونگی تشخیص پشم کشمیر باکیفیت:

لباس‌های تهیه‌شده از پشم کشمیر معمولاً بسیار گران‌قیمت هستند و همین امر متقلبان را به کلاه‌برداری وامی‌دارد و لباس‌های باکیفیت پایین را به‌عنوان کشمیر باقیمت‌های بالا می‌فروشند.

راه‌های تشخیص کشمیر باکیفیت از کشمیر تقلبی:

حتماً به تای نخ‌ها توجه کنید مخصوصاً اگر لباس شما بافتنی است. اگر نخ دو رشته باشد یعنی کیفیت، دوام و گرمی بیشتری دارد. درصورتی‌که هوا گرم‌تر باشد پارچه کشمیر با یک‌لایه نخ برای شما مناسب خواهد بود. هرچقدر که تعداد نخ‌های کشمیر بیشتر باشد گران‌تر است.

رشته نخ‌های کشمیر می‌توانند از 4 ، 6 تا 8 نخ باشند. برای تشخیص تقلبی نبودن پارچه کشمیر دو طرف پارچه را بکشید.

اگر پارچه اصلی باشد به فرم اولیه خود برمی‌گردد. پارچه را با دستان خود لمس کنید پارچه‌ای که باکیفیت باشد حس زبری را القاء می‌کند درحالی‌که پارچه‌های با الیاف کمتر نرم‌تر و سبک‌ترند.

پارچه کت و دامن فلامنت:

این پارچه از الیاف ویسکوز تشکیل شده است و خاصیت کشسانی بالایی دارد. فلامنت برای فصل گرم مناسب است و باعث زیبایی انواع مدل کت و دامن می‌شود. رنگ‌های روشن، گلدار، پلنگی و هندسی با این پارچه خوب ست می‌شوند.

مشخصات پارچه فلامنت مرغوب:

از جمله خصوصیات مهم پارچه فلامنت مرغوب و درجه یک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بسیار نرم و لطیف
  2. رنگ نمی‌دهد
  3. عدم آبرفت به هنگام شست و شو
  4. مقاومت بالایی در مقابل سایش
  5. زانو نمی‌اندازد
  6. تغییر رنگ و عرض در طول پارچه وجود ندارد
  7. پوسیده و لول نمی‌شود

قیمت فلامنت با توجه به نوع بافت، درجه کیفی و مرغوبیت نخ استفاده شده در مرحله بافت پارچه و کیفیت رنگ تعیین می‌شود. هر چه کیفیت مواد استفاده شده در تولید این پارچه بالاتر باشد قیمت تمام شده این محصول بالاتر می‌رود. ولی در حالت کلی قیمت آن در مقایسه با پارچه‌های دیگر مناسب است.

پارچه کت و دامن حریر:

این پارچه از الیاف حشرات حریر تولید می‌شود و یکی از زیباترین و نرم‌ترین پارچه‌ها است. حریر لطیف، لغزنده، براق و خنک است و برای مجالس رسمی مناسب است. کت و دامن حریر با رنگ‌های شاد، ساده، گلدار و لمه دار خیره کننده هستند.

نحوه ی نگهداری، شستشو و اتو زدن پارچه حریر:

مهم ترین چیزی که در شستشوی پارچه حریر باید بدانید، این است که دمای آب باید کمتر از ۲۵ درجه ی سانتی گراد باشد. بهتر است حریرها به صورت دستی و با آب و صابون شسته شوند.

هنگام اتوکشی نیز دمای اتو نباید زیاد باشد. قبل از اتوکشی باید کمی پارچه را مرطوب کنید یا پارچه ای نخی روی آن بیندازید. این کار باعث می شود تا به بافت و رنگ پارچه ی حریر آسیب وارد نشود.

پارچه کت و دامن ژاکارد:

این پارچه از الیاف مختلف مانند نخ، پشم، حریر، نایلون و … بافته می‌شود و طرح‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد. ژاکارد سفت، سنگین، جذاب و با دوام است و برای فصول خنک مناسب است. کت و دامن ژاکارد با رنگ‌های مولتی، طوسی، قرمز، نقرابی و … خاص هستند.

خصوصیات پارچه های ژاکارد:

تنوع و زیبایی پارچه های ژاکارد موجب شده است که طراحان مد، در طراحی لباس های خود از آن استفاده کنند. برخلاف پارچه های دیگر که پس از بافت طرح و شکل و تزئین می گیرند، هنگام بافت دارای طرح می شوند. به همین دلیل مضرت استفاده از رنگ های شیمایی پس از بافت را ندارند. 

برای تولید ژاکارد باکیفیت باید از مطلوب ترین نوع نخ کارخانه ای استفاده شود. برخی از پارچه های ژاکارد در دو رو با رنگهای متفاوت بافته می شوند که می توان از هر دو روی آن استفاده کرد. معمولا طرح و بافت متفاوت این پارچه ها باعث تمایز و شناسایی آنها از دیگر انواع پارچه می شود. 

پارچه های ژاکارد با توجه به الیاف به کار رفته در آن، قیمت گرانی دارند، اما دوام و کیفیت زیاد آن مهمترین دلیل برای خرید است.

اطلاعات بیشتر | درباره ما

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمت های مورد نیاز علامتگذاری شده اند. *